فروش اروزیل DM10، R972 و اروزیل 200 و R816

اروزیل Aerosil - فوم سیلیکا

در سال 1942 زمانی که هری کلوپفر (Harry Kloepfer) به عنوان یک شیمی‌دان در شرکت Degussa یک فرایند جدید برای تولید ذرات ریز سیلیس (silica) اختراع کرد، هیچ‌وقت فکر نمی‌کرد این اختراع می‌تواند اولین فصل از یک داستان موفق و فوق‌العاده در صنعت مواد شیمیایی باشد. در سال 1943 فوم سیلیکا ( fumed silica) تحت نام تجاری AEROSIL  ( در ایران به این محصول اروزیل گفته می‌شود). به بازار جهانی عرضه شد. امروزه خرید و فروش اروزیل در گریدهای مختلف و در حجم وسیعی در جهان در حال انجام است. اروزیل R972 و اروزیل R816 و اروزیل 200

فوم سیلیکا چیست؟

فوم سیلیکا یا به عبارتی ارزویل (aerosil) پودر سفید و کرکی شکلی است که ساختاری آمورف دارد. این ماده خواص ویژه‌ای دارد که خواص شامل : اندازه ذرات فوق‌العاده ریز ، مورفولوژی کروی شکل ، مساحت سطح ( surface area) بالا ، شیمی سطح خاص و ویژه و خلوص بالا می‌شود. همین خواص ویژه است که باعث گستردگی خرید و فروش اروزیل و همچنین تعدد کاربردهای آن در صنایع مختلف شده است.

خرید و فروش اروزیل

تولید اروزیل و خواص فیزیکی و شیمیایی آن

برای تولید فوم سیلیکا ، تتراکلرید سیلیسیم ( SiCl4 ) را در دمای 1800 درجه سانتی‌گراد در حضور شعله‌های هیدروژن و اکسیژن هیدرولیز می‌کنند. البته در برخی از شرکت‌ها نظیر شرکت Degussa دمای تولید 1100 درجه سانتی‌گراد است. پس از انجام این واکنش مراحل دیگری نیز طی می‌شود تا اروزیل نهایی به شکل پودری که امروزه ما استفاده می‌کنیم، تولید گردد.

خواص سطحی فوم سیلیکا می‌تواند در اثر واکنش گروه‌های سیلانی یا با تغییر فرایند شعله تغییر کند. امروزه در جهان خرید و فروش اروزیل به‌صورت تجاری در سه دسته مختلف صورت می‌گیرد که این دسته‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. اروزیل هیدروفیلی ( آب‌دوست) : این مواد می‌توانند در اثر برخورد با آب سطح آن‌ها تر شود. این نوع از فوم سیلیکاها در شرایط نرمال هیدرولیز شعله‌ی تتراکلرید سیلیسیم تولید می‌شوند. (فروش اروزیل 200)
  2. اروزیل هیدروفوبیک ( آب‌گریز) : این مواد آب‌گریز هستند و در حضور آب سطح آن‌ها تر نمی‌شود. این نوع از فوم سیلیکا از طریق واکنش فوم سیلیکا آب‌دوست با ارگانو سیلان‌ها تولید می‌شوند. اروزیل R972  یا Aerosil R972 یکی از این نوع فوم سیلیکا است که از طریق واکنش فوم سیلیکای آب‌دوست با دی متیل کلرو سیلان تولید می‌شود. اروزیل R974 یا همان Aerosil R974 نیز جزو همین خانواده است. (فروش اروزیل R972)
  3. اکسیدهای ترکیبی : زمانی که در فرایند هیدرولیز شعله ، تتراکلرید سیلیسیم با مواد فرار دیگری نظیر آلومینیوم کلراید و یا بر کلراید ترکیب شود، اکسیدهای ترکیبی تشکیل می‌شوند.

فوم سیلیکاهای تجاری آب‌دوست و آب‌گریز

از میان فوم سیلیکاهای آب‌دوست که امروزه در بازار موجود هستند، خرید و فروش اروزیل 200 (Aerosil 200) از همه بیشتر و جزو پرکاربردترین‌ها است. این محصول در شرایطی که تحت رطوبت نسبی 80 درصد قرار گیرد می‌تواند تا 4 درصد آب جذب کند. این در حالی است که فوم سیلیکاهای آب‌گریز معروفی نظیر اروزیل R972  یا Aerosil R972 در همین شرایط تنها 0.1 درصد آب جذب می‌کند. به همین دلیل امروزه در کاربردهای حساسی که مقاومت در برابر جذب آب اهمیت داشته باشد، خرید و فروش  اروزیل R972  بیشتر مورد توجه است. البته نوع دیگری از فوم سیلیکال نیز در بازار ایران وجود دارد که تحت نام اروزیل R816 است.aerosil R816 همزمان خاصیت آب دوستی و آبگریزی دارد و در صنایع آرایشی و بهداشتی و همچنین رنگ های پایه آبی به کار می‌رود. در رابطه با اروزیل R816 درا نتهای مقاله بیشتر توضیح داده شده است. در جدول زیر قدرت جذب آب دو فوم سیلیکای آب‌دوست اروزیل 200 و آب‌گریز اروزیل R972 بیان شده است.

فوم سیلیکا یا aerosil

کاربردهای Aerosil

فوم سیلیکاها در سه صنعت مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند. بازارها و کاربردهایی که خرید و فروش اروزیل برای آن‌ها صورت می‌گیرد عبارت‌اند از :

  1. کاربرد به عنوان فیلر ( پرکننده) تقویت‌کننده (reinforcing filler)
  2. عامل تیکسوتروپ کننده ( thixotropic agent)
  3. عامل مات‌کننده ( matting agent)

بیشترین مصرف فوم سیلیکاها به عنوان فیلر تقویت‌کننده  در لاستیک‌های سیلیکونی است. دومین مصرف گسترده این محصول، استفاده به عنوان عامل تیکسوتروپی و غلظت دهنده است که در صنایعی نظیر : پلاستیک ، چسب ، سیلر ، گریس ، مرکب و رنگ کاربرد دارد. سومین مصرف گسترده از اروزیل ، مصرف آن به عنوان غلظت دهنده ، تعلیق کننده ( suspending agent ) و مات‌کننده در صنایع رنگ و پلاستیک است. اروزیل R816

فروش اروزیل R972 - فروش اروزیل R816

بازار جهانی خرید و فروش ارزویل

در حال حاضر در دنیا این محصول در کشورهای مختلفی در جهان تولید و مصرف می‌شود. برندهای‌های متنوعی در تولید و خرید و فروش اروزیل فعالیت دارند که برخی از آن‌ها که در بازار ایران نیز حضور دارند شامل موارد زیر می‌شوند:

اروزیل آبگریز DM 10 

در رابطه با برند ژاپنی tokuyama می توان گفت که در ایران بیشتر کد DM 10 آن به عنوان جایگزین اروزیل R972  وارد می شود که در حال حاضر نیز در بازار به سختی پیدا می شود. Reolosil DM-10 یک نانو فوم سیلیکای هیدروفوب است و از نظر خواص مشابه اروزیل R972 و اروزیل R974 برند اوونیک است. در حال حاضر بسیاری از تولید کنندگان از aerosil R972 به عنوان جایگزینی مناسب برای DM10 استفاده می کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر، دیتاشیت DM10 را نیز می توانید از اینجا دانلود نمایید.

اروزیل DM10

اروزیل R816

این اروزیل به دلیل اصلاح سطحی خاصی که دارد به طور همزمان آبدوست و آبگیریز است. به همین دلیل می تواند در امولسیون های آب و و روغن به کار گرفته شود. همین خاصیت خاص اروزیل R816 باعث کاربرد آن در صنایع بهداشتی به خصوص لوسیون ها و کرم های پوستی گردیده است. از دیگر کابردهای aerosil R816 می توان به استفاده از آن به عنوان غلظت دهنده در رنگ های پایه آب اشاره نمود.

تهیه و تنظیم : تیم فنی رادمان شیمی

** در صورت نیاز به خرید اروزیل (aerosil یا فوم سیلیکا) با ما  تماس بگیرید. **

**جهت آشنایی با سایر محصولات و  پیگمنت‌های موجود در شرکت رادمان شیمی، به بخش محصولات  و جهت کسب اطلاعات فنی بیشتر در رابطه با پیگمنت‌ها به بخش سوالات فنی مراجعه کنید.**

منابع:

  1. https://history.evonik.com/sites/geschichte/en/inventions/aerosil/
  2. H.S. Katz, J.V. Mileski, handbook of fillers for plastic, van nostrand reinhold, 1987