لیست فروش CPP/ CPO یا پلی الفین کلردار شده/ کلرینه شده (عامل چسبندگی به پلاستیک)

فروش CPP/ CPO یا پلی الفین کلردار شده/ کلرینه شده

امروزه افزودنی‌های مختلفی نظیر غلظت دهنده‌ها، دیسپرس کننده‌ها، همتراز کننده‌ها، ضدکف‌ها و . . . در تولید انواع رنگ‌ها به کار گرفته می‌شوند. یکی از مسائل  بااهمیتی که برای استفاده از رنگ‌ها بر روی انواع سطوح وجود دارد، بحث چسبندگی است. در میان انواع سطوح، سطح‌های پلاستیکی به دلیل خاصیت غیر قطبی‌ای که دارند، از کمترین رنگ‌پذیری برخوردار هستند. امروزه روش‌های مختلفی برای اصلاح این سطوح و رنگ‌آمیزی آن‌ها وجود دارد که یکی از پرکاربردترین آن‌ها استفاده از افزودنی پلی الفین کلردار شده  ( chlorinated polyolefin ) است. این ماده در ایران به ‌طور اختصار تحت عناوینی نظیر سی پی او،  ( chlorinated polyolefin ) CPO، عامل چسبندگی پلاستیک   و یا CPP ( chlorinated polypropylene) شناخته  می‌شود. این ماده به منظور عامل چسبندگی در رنگ‌ها و آسترهایی که بر روی سطوح پلاستیکی اعمال می‌شوند، بکار گرفته می‌شود. از دیگر خواص این ماده می‌توان به قابلیت تأخیر شعله، مقاومت در برابر رطوبت، شرایط اسیدی یا قلیایی و مقاومت در برابر خراش اشاره نمود. فروش cpo

خواص  افزودنی چسبندگی سی پی او ( chlorinated polyolefin ) CPO

سی پی او CPO به شکل‌های مختلفی از جمله محلول و یا جامد تولید می‌شود. اما به صورت مایع به کار می‌رود. این بدان معناست که گریدهای جامد آن نیز باید قبل از مصرف باید طی یک فرایند علمی و مشخص، در حلال حل‌شده و سپس به رنگ اضافه شود.

افزودنی چسبندگی CPP معمولاً در حلال‌های غیر قطبی نظیر: تولوئن، زایلن، کلروفرم و تتراکلرید کربن محلول است و در حلال‌های نیمه قطبی مانند: استیک اتر، بوتانون و بوتیل استات قابل رقیق‌سازی است.  کسانی که در رنگ‌سازی از این محصول استفاده می‌کنند باید توجه داشته باشند که حلال‌های قطبی نظیر حلال متیل استات می‌تواند به عنوان ضد حلال عمل نماید و باعث تضعیف کارایی و رسوب CPP  حل شده گردد.

این ماده به دما حساس است. در نتیجه باید به دمای فرایندی که این عامل چسبندگی به پلاستیک در آن به کار می‌رود دما خیلی بالا نباشد. دمای نرم شوندگی آن‌ها معمولاً در حدود 95 درجه سانتی‌گراد است. دمای بالا باعث جدا شدن کلر از ساختار سی پی او  می‌شود. بر حسب گرید و یا شرکت تولیدکننده این دما متفاوت است. ولی می‌توان گفت که از دمای بالای 105 یا 110 درجه سانتی‌گراد تجزیه و خروج کلر آغاز می‌شود و در دمای 180 الی 190 درجه میزان خروج کلر به حداکثر میزان خود می‌رسد.

فروش CPP/ CPO - سی پی او - chlorinated polyolefin

کاربردهای CPP

از پلی پروپیلن کلرینه شده  در صنعت رنگ می‌توان برای پوشش‌ها و رنگ‌های مخصوص سطوح پلی‌پروپیلن (PP) همانند قطعات خودرویی و مواد دکوراتیو داخلی استفاده کرد. این محصول در صنعت مرکب نیز کاربرد دارد که در آنجا برای بهبود چسبندگی مرکب به BOPP استفاده می‌شود.

نحوه عملکرد افزودنی چسبندگی پلی پروپیلن کلرینه شده

مواد اصلی تشکیل‌دهنده این عامل چسبندگی پلی پروپیلن و کلر است. وقتی ما می خواهیم یک سطح سپر پلی پروپیلنی را رنگ‌آمیزی کنیم نیاز داریم که رنگ مورداستفاده با پلی پروپیلن سازگاری داشته باشد و بتواند به آن بچسبد. پلی پروپلین کلردار شده در رنگ به عنوان یک پل عمل می‌کند و یک سمت ساختار CPP که پلی پروپلین است به سطح سپر می‌چسبد. اما نکته‌ای که وجود دارد معمولاً پلی پروپلین با خود رزین رنگ سازگاری ندارد، در این حالت نقش کلر بااهمیت می‌شود و کلر بمانند یک پلی باعث سازگاری رنگ با پلی پروپیلن موجود در پلی‌پروپیلن کلرینه شده ( cpp) یا پلی الفین کلرینه شده ( cpo) می‌شود.

پلی الفین کلردار شده/ پلی پروپیلن کلرینه شده - فروش CPO

گرید های مختلف پلی پروپیلن کلردار شده CPP

گرید های این عامل چسبندگی پلاستیک در برحسب کارخانه تولیدکننده متفاوت است. اما به‌طورکلی تفاوت اصلی آن‌ها در میزان کلر موجود در ساختار سی پی او CPO است. شاید بتوان میزان کلر موجود در این عامل چسبندگی پلاستیک را به‌طورکلی به سه دسته زیر تقسیم نمود ( میزان دقیق کلر بر حسب تولیدکننده متفاوت است):

  1. میزان کلر 22 الی 26 درصد
  2. میزان کلر 30 الی 32 درصد
  3. میزان کلر 36 الی 42 درصد

هر چه میزان کلر بیشتر باشد سازگاری با رزین و حلال‌های قطبی بیشتر خواهد بود اما قدرت چسبندگی به سطح کمی کمتر می‌شود. معمولاً گرید های کلر پایین ( دسته 1) برای آسترهای  ویژه سپر ( اصطلاحاً آستر پلاستیک) به کار گرفته می‌شوند. گرید های دسته 2 بیشتر در صنعت مرکب استفاده می‌شوند. گرید های دسته 3 به دلیل میزان کلر بالای که دارند بیشتر برای کاربردهایی که بحث حلالیت در حلال‌های نیمه قطبی یا قطبی مدنظر باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خرید و فروش CPP/ CPO / پلی الفین/پلی پروپلین کلردار شده در ایران

امروزه گریدهای مختلفی از این محصول در ایران یافت می‌شود. که در اینجا به برخی گرید های موجود در ایران اشاره می‌کنیم.

  1. گرید 2321 هاردلن محصول شرکت تویوبو Toyobo ژاپن ( hardlen 9124)
  2. گرید 9124 هاردلن محصول شرکت تویوبو Toyobo ژاپن ( hardlen 9124)
  3. گرید 822S سوپر کلون محصول شرکت نیپون nippon ژاپن ( superchlone 822S)
  4. گرید 343-3 محصول شرکت ایستمن Eastman آمریکا ( Eastman 343-3)
  5. گرید sopal 32 چینی

در رابطه با این گریدهای موجود می‌توان گفت که  در حال حاضر بیشترین خرید و فروش CPP یا CPO در ایران مربوط به گرید ژاپنی هاردلن و گریدهای چینی می‌شود. گرید 2321 هاردلن جدیدترین گرید از محصولات این شرکت است و کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد. اما همانطور که مشخص است، کیفیت بالاتر، نتیجه‌اش قیمت بالاتر است. گرید 9124 یک گرید قدیمی است و امروزه کمتر تولید می‌شود و کیفیت 2321 را ندارد. گرید 822 سوپرکلون هم سی پی او خیلی خوبی است اما امروزه کمتر در بازار ایران یافت می‌شود. گرید چینی نیز با توجه به قیمت مناسبی که دارد، کیفیت خوبی را عرضه می‌کند. تمامی این مواردی که ذکر شد به صورت جامد عرضه می‌شوند این در حالی است که گرید 3-343  ایستمن به صورت محلول 50 درصد در حلال زایلن است. این گرید یک عامل چسبندگی فوق‌العاده است اما به همان نسبت گران و کمیاب است و استفاده از آن صرفه اقتصادی ندارد.

تهیه و تنظیم : تیم فنی رادمان شیمی

** در صورت نیاز به خرید و فروش CPP/ CPO / پلی الفین/پلی پروپلین کلردار شده /کلرینه شده با شماره  77678137-021  تماس بگیرید. **

**جهت آشنایی با سایر محصولات و  پیگمنت‌های موجود در شرکت رادمان شیمی، به بخش محصولات  و جهت کسب اطلاعات فنی بیشتر در رابطه با پیگمنت‌ها به بخش سوالات فنی مراجعه کنید.**