فروش انواع افزودنی لیز کننده اروکامید و اولامید (slip agent)

خرید و فروش لیز کننده پلاستیک کرودا Croda

افزودنی لیز کننده پلاستیک چیست؟

امروزه افزودنی های متنوعی برای تولید پلیمرهای مهندسی در دسترس تولید کنندگان قرار دارند. برخی از این افزودنی ها عبارتند از : افزودنی لیز کننده ، افزودنی آنتی استاتیک و افزودنی آنتی مه (anti-fog additive). در این مقاله با به بررسی افزودنی لیز کننده می پردازیم.

افزودنی های لیز کننده (slip agent) محصولاتی هستند که می‌توانند برای کنترل اصطکاک به پلیمرها اضافه شوند. آن‌ها در طول فرآیند اکستروژن مستقیماً به پلیمر اضافه می‌شوند و با سرد شدن پلیمر به سطح مهاجرت می‌کنند و اجازه می‌دهند یک لایه روان کننده جامد تشکیل شود. در واقع افزودنی‌ های لیز کننده به ساختارهای فیلم پلیمری و بسته‌بندی‌های پلاستیکی اضافه می‌شوند تا فرایند تولید پلیمر و خواص نهایی محصول بهبود یابد. امروزه خرید و فروش افزودنی لیز کننده (slip agent) در صنعت پلاستیک ایران در جریان است و انواع مختلفی از افزودنی اسلیپ در این صنعت به کار گرفته می‌شوند.

آمیدهای اسیدهای چرب، از جمله آمیدهای اولیه و ثانویه، متداول‌ترین افزودنی‌های لیز کننده هستند. مشابه سایر افزودنی های روان کننده، این مواد نیز به سطح پلیمر مهاجرت می‌کنند و با ایجاد یک لایه میکروکریستالی ضریب اصطکاک سطح پلیمر را کاهش می‌دهند. در این مقاله ما به بررسی دو افزودنی لیز کننده اروکامید(Erucamide)  و اولئامید ( oleamide ) که بر پایه آمیدهای اسید چرب هستند، می‌پردازیم. در انتهای مقاله نیز به بررسی وضعیت این محصولات در بازار ایران می‌پردازیم. شایان ذکر است که افزودنی اروکامید تحت عنوان افزودنی لیز کننده E و افزودنی اولامید تحت عنوان افزودنی لیز کننده O نیز در صنعت شناخته می‌شوند.

عملکرد افزودنی های لیز کننده

اصطکاک سطحی در اثر برهمکنش بین دو سطح پلیمری یا بین سطوح پلیمر و دستگاه فرایند تولید ایجاد می‌گردد. اصطکاک زیاد می‌تواند منجر به مشکلاتی در فرایند تولید فیلم‌های نازک، رول کردن فیلم‌های پلاستیکی، تولید کیسه و عملیات بسته‌بندی ایجاد نماید. به همین دلیل باید حتماً میزان اصطکاک محصولات پلاستیکی کنترل شود. برای تنظیم و کاهش این اصطکاک همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد از افزودنی های لیز کننده استفاده می‌شود؛ اما باید توجه داشت که میزان اصطکاک مؤثر در پلاستیک به عوامل متعددی بستگی دارد که قبل از استفاده از افزودنی های لیز کننده باید به آن‌ها توجه نمود:

  1. جنس پلیمر مورد استفاده
  2. دما و نوع فرآیند تولید
  3. مورفولوژی سطح فیلم پلاستیکی
  4. سایر افزودنی های موجود در فرایند تولید

در تصویر زیر می‌توان به وضوح فرایند عملکرد افزودنی لیز کننده و تأثیر آن بر مقدار ضریب اصطکاک نهایی را مشاهده نمود.

تاثیر افزودنی لیز کننده اروکامید و اولئامید

مکانیزم افزودنی لیز کننده  بر روی ضریب اصطکاک

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، بیشترین خرید و فروش افزودنی لیز کننده مربوط به اروکامیدها و اولئامید ها است. به همین دلیل در ادامه مقاله به بررسی بیشتر افزودنی اولامید و افزودنی اروکامید می‌پردازیم.

افزودنی لیز کننده اروکامید (Erucamide) 

افزودنی لیز کننده اروکامید(Erucamide) یک افزودنی لیز کنده آمیدی اولیه است که به صورت بایو ساخته شده است. شکل فیزیکی این محصول معمولاً به صورت پودری، گرانولی یا پاستیلی (pastille) بوده و یک عامل لیز کننده بسیار مؤثر در فیلم‌های پلی الفینی است. افزودنی لیز کننده اروکامید(Erucamide) یک گزینه عالی برای استفاده در تولید محصولاتی از جنس LDPE، LLPDE و PP است. این محصول پایداری مناسبی در برابر اکسیداسیون دارد و میزان فراریت (volatility) کمی از خود نشان می‌دهد.

کاربرد افزودنی لیز کننده اروکامید (Erucamide) 

افزودنی اروکامید را می‌توان به طور مستقیم به رزین اضافه کرد و یا به صورت مستربچ به فرایند اکستروژن اضافه نمود. امروزه اکثراً از مستربچ های لیز کننده حاوی این افزودنی برای لیز کردن محصولات پلاستیکی استفاده می‌شود. این محصول سمی نیست و برای چشم و پوست خطری ندارد. امروزه از این محصول علاوه بر لیز کردن پلی الفین ها برای محصولات پلاستیکی دیگر نظیر: PVC، EVA، Nylon و TPE نیز استفاده می‌شود.

افزودنی لیز کننده اولئامید (oleamide)

از افزودنی لیز کننده اولئامید (oleamide) برای ایجاد سریع خواص لیز کنندگی در سطوح لایه‌های پلیمری استفاده می‌شود. این محصول می‌تواند باعث لیز شدن سطح وسیعی از پلیمرها از جمله LDPE، LLDPE و PP شود. نحوه استفاده از افزودنی لیز کننده اولامید (oleamide) نیز همانند اروکامید است و می‌تواند به صورت مستقیم و یا مستربچ در فرایند به کار گرفته شود. در سایر پلاستیک نظیر PVC، TPE، EVA، Nylon نیز کاربرد دارد.

تولید افزودنی لیز کننده

تفاوت اولامید و اروکامید

همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد هر دو افزودنی اولئامید و اروکامید خواص لیز کنندگی را برای طیف وسیعی از پلاستیک ها فراهم می‌کنند؛ اما سؤالی که پیش می‌آید آن است که تفاوت این دو افزودنی در چیست؟

افزودنی لیز کننده اروکامید(Erucamide)  نسبت به افزودنی لیز کننده اولئامید (oleamide) دارای زنجیره مولکولی طولانی‌تر، پایداری در برابر حرارت و مقاومت در برابر اکسیداسیون بیشتری است. اروکامید فشار بخار کمتری دارد و به همین دلیل در فرایندهای دما بالا، فراریت کمتری از خود نشان می‌دهند. اولامیدها در مقایسه با اروکامید ها سریع‌تر به سطح مهاجرت می‌کنند؛ بنابراین، به‌طورکلی اولئامید ها زمانی استفاده می‌شوند که بخواهیم ضریب اصطکاک (COF) را در یک بازه کوتاهی کاهش دهیم؛ اما باید توجه داشت که اروکامید ها با گذشت زمان می‌توانند میزان لغزش بیشتری ایجاد کرده و ضریب اصطکاک را بیشتر از اولامید ها کاهش دهند.

افزودنی های پلاستیک کرودا croda

خرید و فروش افزودنی لیز کننده (slip agent) در ایران

افزودنی لیز کننده (slip agent) یکی از محصولات پرکاربرد در صنعت ایران است. به همین دلیل امروزه شاهد خرید و فروش افزودنی لیز کننده مختلفی در صنعت پلاستیک هستیم. تعداد شرکت‌های که امکان تولید باکیفیت این افزودنی را در دنیا دارند محدود هستند و به همین دلیل شاهد تنوع بالایی از برندهای خارجی افزودنی لیز کننده (slip agent) در ایران نیستیم. خرید و فروش افزودنی لیز کننده در ایران بیشتر محدود به سه برند زیر می‌شود:

افزودنی لیز کننده کرودا ( Croda) = این محصول تولید کشور انگلستان است و افزودنی های لیز کننده این شرکت معمولا تحت برند Crodamide عرضه می شوند.

افزودلی لیز کننده فاین ارگانیک (Fineorganics) = این محصول تولید کشور هند است و افزودنی های لیز کننده این شرکت معمولا تحت برند Finawax عرضه می شوند.

افزودلی لیز کننده پاول ( Pahthwel) = این محصول تولید کشور کره است و افزودنی های لیز کننده این شرکت معمولا تحت برند innoslip عرضه می شوند

افزودلی لیز کننده لپوز ( Lepuz ) = این محصول تولید کشور چین است و افزودنی های لیز کننده این شرکت معمولا تحت برند Lelubri عرضه می شوند.

افزودنی لیز کننده کم کوت (chemcoat) = این محصول نیز تولید کشور چین است.

از نظر کیفیت می توان گفت که در میان این برند ها، بهترین کیفیتی افزودنی اسلیپ مربوط به افزودنی لیز کننده کرودا (croda) است. Finawax و innoslip در رتبه دوم قرار می گردد و برند lepuz و chemcoat در جایگاه سوم از لحاظ کیفیت قرار می گیرد.

در حال  حاضر شرکت رادمان شیمی در زمینه فروش انواع افزودنی لیز کننده برند کرودا (croda) فعالیت دارد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر با تماس بگیرید. برخی از کدهای افزودنی لیز کننده که در حال حاضر قابل ارائه هستند عبارتند از:

  1. Crodamide ER = این افزودنی لیزکننده جزو خانواده اروکامید ها است.
  2. Crodamide OR = این افزودنی لیزکننده جزو خانواده اولئامید ها است.
  3. Crodamide VRX = این افزودنی لیزکننده جزو خانواده اولامید ها است.
  4. افزودنی Incro slip SL

تهیه و تنظیم : تیم فنی رادمان شیمی

** در صورت نیاز به خرید اروکامید یا خرید اولامید با شماره  77678137-021  تماس بگیرید.**