لیست فروش افزودنی آنتی استاتیک (anti-static) برای صنعت پلاستیک

فروش افزودنی آنتی استاتیک (anti-static additive)

افزودنی آنتی استاتیک (anti-static agent) جزو آن دسته از افزودنی های ویژه صنعت پلاستیک است که به پلیمرها اضافه می‌شود تا با کاهش مقاومت پلیمر، حفاظت استاتیکی ایجاد کرده و مانع از ایجاد الکتریسیته ساکن بر روی سطج پلیمر گردد. بسته به میزان حفاظت استاتیک مورد نیاز و مدت زمانی که لازم است اثر ضد الکتریسیته ساکن بر روی سطح پلیمر باقی بماند، می‌توان از افزودنی های ضد الکتریسیته ساکن (anti-static additives) مختلفی ( داخلی و خارجی) استفاده نمود. بیشتر مواد پلاستیکی عایق های الکتریکی هستند و به همین دلیل توانایی ایجاد الکتریسیته ساکن بالایی را دارند. امروزه با توجه به اهمیت حذف الکتریسیته ساکن حین و بعد از فراوری پلیمر ها، خرید و فروش افزودنی آنتی استاتیک ( افزودنی ضد الکتریسیته ساکن) ویژه صنعت پلاستیک در ایران و جهان رونق پیدا کرده است.

الکتریسیته ساکن چیست؟

الکتریسیته ساکن یک پدیده فیزیکی رایج است که اغلب در طول فعالیت های روزمره مشاهده می‌شود. الکتریسیته ساکن می‌تواند به عنوان مثال، با یک جرقه الکتریکی در هنگام دست زدن به اشیاء مختلف مانند: سبد خرید، دستگیره پلاستیکی، ماشین یا حتی یک انسان ایجاد گردد. در واقع این الکتریسیته های ساکن در واقع در اثر جداسازی بار ناشی از حرکت یک ماده بر روی ماده دیگر ایجاد می‌شوند.

در صنایع مختلف، الکتریسیته ساکن می‌تواند در مقیاس بسیار بزرگتر رخ دهد و اثرات منفی و جدی ایجاد کند. جرقه ناشی از بارهای الکتریکی می‌تواند منجر به آتش‌سوزی یا حتی انفجار مواد قابل اشتعال شود. این پدیده  همچنین می‌تواند روند بسیاری از فرآیندهای تولید و فرآوری را مختل کند. بنابراین، لازم است که از راه های مختلفی برای مقابله با این پدیده در صنایع استفاده گردد. همان‌طور که پیشتر نیز ذکر شد، یکی از این راه ها استفاده از افزودنی آنتی استاتیک در صنایعی نظیر صنعت تولید پلاستیک و پلیمر است.

افزودنی آنتی استاتیک - کاهش الکتریسیته ساکن در در تولید

الکتریسیته ساکن  در صنعت پلیمرها

الکتریسیته ساکن معمولاً بر روی سطوح پلیمری که مقاومت سطحی بالا و رسانایی پایینی دارند ایجاد می‌شوند. برخی از پلیمرهایی که این ویژگی را دارند شامل موارد زیر می‌شوند :

  1. پلی اتیلن (PE)
  2. پلی پروپیلن (PP)
  3. پلی وینیل کلراید (PVC)
  4. پلی اتیلن ترفتالات (PET)
  5. پلی یورتان (PU)
  6. پلی کربنات (PC)

بار الکتریکی انباشته شده  در محصولات پلاستیکی منجر به ایجاد جرقه  می‌شود که در نتیجه استفاده از این محصولات را با مشکل مواجه می‌کند. الکتریسیته ساکن  علاوه بر آنکه اثرات نامطلوبی برای مصرف کنندگان نهایی پلیمرها دارد، در فرآوری و تولید پلیمرها نیز اختلال ایجاد می‌کند. این پدیده باعث کاهش سرعت فرآیند تولید، ایجاد ضایعات مواد، آلودگی محصول و تسریع در تجزیه آن  و در نتیجه آزاد شدن ترکیبات سمی می‌شود. به طور خلاصه برخی از اثرات نامطلوب الکتریسیته ساکن در صنعت پلاستیک شامل موارد زیر می‌شود:

  • ایجاد شوک به کارکنان و حتی آتش‌سوزی و انفجار در فرایند تولید محصولات پلاستیکی به دلیل تخلیه بار الکتریکی
  • ایجاد آلودگی در طول حمل و نقل، ذخیره سازی و بسته بندی کالا
  • خطر تخلیه الکترواستاتیکی و آسیب رسیدن به قطعات الکترونیکی
  • جذب گرد و غبار بر روی سطوح پلاستیکی

با توجه به مضرات الکتریسیته برای صنعت پلاستیک، می توان دریافت که چرا امروزه خرید و فروش افزودنی آنتی استاتیک در صنعت پلاستیک ایران و دنیا رونق پیدا کرده است.

استفاده از افزودنی آنتی استاتیک در صنعت پلاستیک

الکتریسیته ساکن  به وجود آمده در حین و یا بعد از فرایند تولید پلیمرها را می‌توان با استفاده از افزودنی های ضد الکتریسیته ساکن (افزودنی  یا عامل آنتی استاتیک) مناسب از بین برد و یا به حداقل میزان ممکن برساند. عامل آنتی استاتیک مقاومت سطحی مواد پلیمری را کاهش می‌دهد که این امر باعث از بین رفتن بار الکتریکی و در نتیجه کاهش ایجاد الکتریسیته ساکن نامطلوب می‌شود.

استفاده از افزودنی آنتی استاتیک atmer 129 و آنتی استاتیک atmer110 در صنعت

افزودنی آنتی استاتیک خارجی و آنتی استاتیک داخلی

افزودنی ضد الکتریسیته ساکن را می‌توان با توجه به کاربردشان به دو گروه آنتی استاتیک خارجی و داخلی تقسیم کرد. این دو گروه از آنتی استاتیک ها از نظر روش کاربرد، مکانیسم اثر و مدت زمان اثر با یکدیگر تفاوت دارند.

افزودنی آنتی استاتیک خارجی

افزودنی آنتی استاتیک خارجی روی سطح پلاستیک  محصول نهایی اعمال می‌شود. در این حالت از روش هایی مانند اسپری کردن  و یا غوطه وری (dipping) برای اعمال این نوع افزودنی استفاده می‌شود. مدت زمان اثر ضد الکتریسیته ساکن افزودنی خارجی به دلیل آن که تحت سایش و عوامل مکانیکی قرار می‌گیرند، معمولاً کوتاه است. عامل آنتی استاتیک خارجی معمولاً  بعد از 6 هفته فعالیت خود را از دست می‌دهد و به همین دلیل از نظر زمان اثر گذاری نمی‌تواند با افزودنی های آنتی استاتیک داخلی رقابت کند. یکی از نمونه های عامل آنتی استاتیک خارجی Atmer 110  است

افزودنی آنتی استاتیک داخلی

افزودنی آنتی استاتیک داخلی  معمولاً در تولید  مستربچ های آنتی استاتیک کاربرد دارد و همین علت در حین فرایند تولید پلاستیک ها و پلیمرها به آن‌ها اضافه می‌شود. هنگامی که این افزودنی ها به فرایند اکستروژن پلاستیک ها اضافه می‌شوند بعد از 24 الی 48 ساعت،  به سطح مواد مهاجرت می‌کنند و یک فیلم نازک نمگیر (hygroscopic film) تشکیل می‌دهند که باعث آب را جذب می‌شود.  این لایه ایجاد شده عملکرد رسانایی دارد  و در نتیجه  الکتریسیته ساکن را تخلیه می‌کند و سطح بار پلاستیک را کاهش می‌دهد.یکی از نمونه های عامل آنتی استاتیک داخلی Atmer 129  است

قطعات پلاستیکی رنگی

افزودنی آنتی استاتیک Atmer 129 & Atmer 110 & Finastat 9500

افزودنی آنتی استاتیک Atmer 129

افزودنی آنتی استاتیک Atmer 129 یک افزودنی داخلی است که به عنوان یک عامل ضد الکتریسیته ساکن کوتاه مدت برای استفاده در پلی الفین ها و PVC انعطاف‌پذیر و سخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول تولید شرکت انگلیسی کرودا Croda است. Atmer 129 با مهاجرت سریع به سطح پلیمرها، مقاومت سطحی پلیمر را کاهش می‌دهد و از این طریق باعث ایجاد خاصیت ضد الکتریسیته ساکن بر روی سطح پلیمر و  بهبود demolding می‌شود.

در دیتاشیت این محصول در رابطه با PVC های سخت ( Rigid PVC) صبحتی نشده است. اما طبق ادعای شرکت کرودا امروزه از  افزودنی آنتی استاتیک اتمر 129 برای تولید این دسته از محصولات (به ویژه لوله های PVC سخت) نیز استفاده می‌شود. البته باید در نظر داشت که در تولید لوله ها، برای بازدهی بهتر معمولا از 0.1 درصد ( 1000ppm) افزودنی لیز کننده اروکامید نیز استفاده می شود.

توجه: محصول atmer 129 معادل محصول Finastat 9500 از برند فاین ارگانیک (fineorganics) است. تصویر زیر دوز مصرفی پیشنهادی برای Finastat 9500 در انواع پلاستیک ها را نشان می‌دهد. با توجه به آنکه Atmer 129 و Finastat 9500 کاملا مشابه هستند، این مقادیر برای Atmer 129 نیز قابل اعمال است.

دوز مصرفی افزودنی آنتی استاتیک Finastat 9500 و افزودنی آنتی استاتیک atmer 129

افزودنی آنتی استاتیک Atmer 110

افزودنی آنتی استاتیک Atmer 110 یک افزودنی ضد الکتریسیته ساکن خارجی است که به شکل مایع برای انواع پلیمرها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول به عنوان یک افزودنی خارجی ضد مه (anti-fog agent) نیز می‌تواند به کار رود. عامل آنتی استاتیک Atmer 110 را می‌توان به روش های: اسپری کردن، غوطه ورِی، و یا پوشش دادن سطح یک پلاستیک مورد استفاده قرار داد. این محصول پس از استفاده می‌تواند به سرعت خاصیت ضد الکتریسیته ساکن و ضد مه را بر روی سطح پلیمر ایجاد کند.

افزودنی آنتی استاتیک Finastat 9500

Finastat 9500 یک افزودنی آنتی استاتیک داخلی است و از نظر خواص کاملاً مشابه Atmer 129 است. این افزودنی خواص روان کنندگی دارد (Lubricating properties) و می‌تواند به کاهش زمان قالب ‌گیری (cycle time) کمک نماید. افزودنی آنتی استایتک Finastat 9500 پایداری حرارتی بسیار خوبی دارد و باعث ایجاد زردی یا تغییر رنگ نمی‌شود. از این افزودنی می‌توان در  تولید فیلم‌ها و فوم‌های پلی الفینی نظیر PP یا PE استفاده نمود. علاوه بر پلی الفین ها، از افزودنی آنتی استاتیک Finastat 9500 می‌توان در تولید ورق EVA و محصولاتی از جنس SAN، EPS، PVC و PET استفاده نمود.

افزودنی های پلاستیک کرودا croda - کارگیل (Cargil)

افزودنی ضد رسوب Atmer 163

افزودنی Atmer 163 یک افزودنی آنتی استاتیک و ضد رسوب (Anti-Fouling) است که امروزه بسیاری از پتروشیمی‌ها در ایران و جهان از آن در فرایند تولید محصولات پلیمری خود به ویژه پلی‌الفین‌ها استفاده می‌کنند. این محصول می‌تواند در فرایندهای پلیمریزاسیون پلی‌الفین‌ها، به از بین بردن رسوب درون راکتور کمک کند. این امر موجب جلوگیری  انباشت رسوب و انسداد خط تولید می‌شود و در نتیجه باعث تضمین پایداری تولید و عدم توقف فرایند تولید می‌گردد.

محصول Atmer 163 فعالیت کاتالیست‌ها در فرایند پلیمریزاسیون را اصلاح کرده و در نتیجه باعث کنترل اندازه ذرات می‌شود. از طرفی دیواره‌های راکتور را لیز کرده و بار استاتیکی را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، می‌توان از این محصول  برای تجزیه ترکیبات آلکیل آلومینیوم در ضایعات خروجی و همچنین خنثی‌کردن باقی‌مانده‌های کاتالیزور اسیدی استفاده کرد.

افزودنی آنتی استاتیک و ضد رسوب Atmer 163 برای تمامی فرایندهای پلیمریزاسیون زیگلر-ناتا و همچنین فرایندهای پلیمریزاسیون الفین‌های مرتبط توصیه می‌شود. برخی از این مواد عبارت‌اند از: LLDPE، HDPE، Homo PP و کوپلیمرها.

** در صورت تمایل به خرید افزودنی Atmer 163 و یا کسب اطلاعات بیشتر، با شماره  77678137-021 تماس بگیرید.**

خرید و فروش افزودنی آنتی استاتیک در بازار ایران

با توجه به اهمیت بالای الکتریسیته ساکن و صدمات بالای وجود آن در فرایند تولید پلیمر ها و همچنین بر روی محصولات پلیمری ، امروزه خرید و فروش افزودنی آنتی استاتیک (anti-static agent) در صنعت پلاستیک ایران همانند سایر کشورهای دنیا، در جریان است. در حال حاضر یکی از مطرح ترین شرکت ها در زمینه تولید مواد افزودنی آنتی استاتیک برای پلیمر ها شرکت کرودا (Croda) یا همان کارگیل (Cargil) است. این شرکت محصولات متنوعی را به عنوان افزودنی پلاستیک تولید می‌کند که یکی از آن ها افزودنی ضد الکتریسیته ساکن است. در حال حاضر دو مورد از پر مصرفترین افزودنی های آنتی استاتیک  شرکت کرودا،  افزودنی آنتی استاتیک Atmer 129 و افزودنی آنتی استاتیک Atmer 110 هستند. افزودنی Atmer129 یک افزودنی داخلی با شکل ظاهری گرانولی است که در تولید انواع مستربچ های مهندس آنتی استاتیک ویژه صنعت pvc و پلی الفین ها کاربرد دارد.  افزودنی Atmer110 نیز یک عامل آنتی استاتیک خارجی است که به صورت مایع تولید می‌شود.

توجه: شرکت کرودای انگلیس توسط کارگیل آمریکا خریداری شده است و از سال 2023 به بعد، محصولات این شرکت تحت برند Cargil در دنیا عرضه می شوند.

تهیه و تنظیم : تیم فنی رادمان شیمی

** در حال  حاضر شرکت رادمان شیمی در زمینه فروش انواع افزودنی آنتی استاتیک برند کرودا (croda) فعالیت دارد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر با شماره  77678137-021  تماس بگیرید. **

**جهت آشنایی با سایر محصولات و  پیگمنت‌های موجود در شرکت رادمان شیمی، به بخش محصولات  و جهت کسب اطلاعات فنی بیشتر در رابطه با پیگمنت‌ها به بخش سوالات فنی مراجعه کنید.**