لیست افزودنی واکس EBS / افزودنی واکس اتیلن بیس استئارامید

لیست فروش افزودنی واکس EBS - خرید افزودنی واکس EBS

بلاکینگ (Blocking) یکی از مشکل رایج تولیدکنندگان فیلم ها و پوشش های پلی الفینی است. یکی از راه‌های حل این مشکل استفاده از مواد افزودنی آنتی بلاک و یا مستربچ آنتی بلاک (antiblock) است. امروزه انواع مواد معدنی و آلی به عنوان افزودنی آنتی بلاک در صنعت پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از مهمترین این مواد، افزودنی واکس اتیلن بیس استئارامید(EBS) که در صنعت به طور اختصار تحت عنوان واکس EBS شناخته می‌شود.

در این مقاله ما ابتدا کمی در مورد بحث بلاکینگ توضیح می‌دهیم و سپس به بررسی انواع افزودنی های آنتی بلاک معدنی و آلی به ویژه واکس EBS می‌پردازیم. در انتها نیز به بازار خرید و فروش افزودنی آنتی بلاک (EBS) در ایران می‌پردازیم.

آشنایی با مفهوم بلاکینگ در صنعت پلاستیک

به چسبندگی دو لایه مجاور از یک فیلم پلیمری بلاکینگ گفته می‌شود. این مشکل و نقص معمولاً در تولید فیلم های پلی الفینی نظیر: پلی اتیلن و پلی پروپیلن رخ می‌دهد. به نظر می‌رسد پدیده بلاکینگ به دلیل وجود نیروهای واندروالسی در بین نواحی آمورف پلیمرها رخ می‌دهد

با نزدیک شدن و کاهش فاصله بین دو لایه ی پلیمری میزان نیروهای وانداروالسی افزایش می‌یابد و در نتیجه با فشرده شدن دو لایه به یکدیگر بلاکینگ رخ می‌دهد. یکی دیگر از دلایل احتمالی وقوع پدیده بلاکینگ وجود موادی با جرم مولکولی کم (مانند الیگومرها) است. این اجزا تمایل به مهاجرت به سطح فیلم را دارند.

مؤثرترین روش برای جلوگیری از بلاکینگ استفاده از افزودنی های آنتی بلاکینگ (anti-blocking additives) است. یکی از معروفترین افزودنی های آنتی بلاک،  افزودنی ضد بلوکه کننده EBS است. این ماده بعد از اضافه شدن به محصول پلیمری، به روی سطح پلاستیک می‌آید و با ایجاد یک لایه نازک بر روی آن و کاهش سطح اصطکاک مانع چسبیدن لایه های پلیمری به یکدیگر می‌شود.

خرید و خرید افزودنی واکس اتیلن بیس استئارامید (EBS)

انواع افزودنی آنتی بلاک

افزودنی های آنتی بلاک تجاری به دو دسته آنتی بلاک آلی و معدنی تقسیم می‌شوند:

افزودنی آنتی بلاک معدنی

افزودنی های آنتی بلاک معدنی معمولاً برای تولیدات با دمای بالا مناسب هستند. چرا که این مواد افزودنی معمولاً دمای ذوب بالاتری نسبت به دمای فرایند اکستروژن پلی الفین ها دارند.  در مواد افزودنی ضد بلوکه کننده معدنی شکل، اندازه و کیفیت دیسپرس شدن افزودنی مورد استفاده، نقشی کلیدی در خواص آنتی بلاک آنها دارد. یکی از مزیت‌های افزودنی های آنتی بلاک معدنی قیمت ارزان آنها است.

در جدول زیر نام برخی از مواد معدنی که معمولاً به عنوان افزودنی آنتی بلاک معدنی مورد استفاده قرار می‌گیرند ذکر شده است:

جدول افزودنی ضد بلوکه کننده معدنی

افزودنی ضد بلوکه کننده آلی

افزودنی های آنتی بلاک آلی خواص مهاجرتی بالایی دارند. این مواد افزودنی ضد بلوکه کننده معمولاً به روی سطح مهاجرت می‌کنند، کریستالیزه می‌شوند و یک لایه ما بین دو فیلم پلیمری مجاور هم ایجاد می‌کنند. افزودنی های آنتی بلاک آلی معمولاً در کاربردهایی که شفافیت بالایی مد نظر باشد به کار گرفته می‌شوند. به طور کلی، آنتی بلاک های آلی قیمت خیلی بالاتری نسبت به همتای معدنی خود دارند.

همانطور که پیشتر ذکر شد، افزودنی آنتی بلاک EBS یا همان افزودنی واکس اتیلن بیس استئارامید یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین آنتی بلاک های آلی است. به همین دلیل شاهد آن هستیم که بازار خرید و فروش افزودنی واکس اتیلن بیس استئارامید(EBS) در بازار ایران رونق خوبی دارد. البته باید توجه داشت که خرید افزودنی واکس اتیلن بیس استئارامید(EBS) برای همه صنایع به صرفه نیست. معمولاً صنایعی از این محصول استفاده می‌کنند که محصول نهایی آن‌ها ارزش‌افزوده و یا حاشیه سود بالایی داشته باشد.

در جدول زیر نام برخی از مواد آلی که معمولاً به عنوان افزودنی آنتی بلاک آلی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ذکر شده است:

لیست افزودنی آنتی بلاک آلی

افزودنی آنتی بلاک EBS

افزودنی اتیلن بیس استئارامید یا همان واکس EBS یک روان کننده پرکاربرد در صنعت پلیمر و پلاستیک است. روان کننده EBS سازگاری خوبی با اکثر پلاستیک‌ ها دارد. استفاده از این محصول باعث کاهش چسبندگی بین دو لایه ، افزایش روان کنندگی (Lubricating effect) و ایجاد خاصیت آنتی استاتیک می‌شود.

امروزه از واکس اتیلن بیس استئارامید یا همان واکسEBS، در تولید محصولاتی از جنس PVC، ABS، PS، پلی الفین ها و بسیاری از محصولات پلیمری دیگر استفاده می‌شود. این محصول در تولید محصولات پلی الفینی معمولاً نقش کمک فرایند و آنتی بلاک دارد. واکس EBS در تولید محصولات نایلونی و PVC نیز به کار می رود و در این موارد با ایفای نقش روان کننده کمک می‌کند تا محصول راحت‌تر از قالب خارج شود.

خرید و فروش واکس EBS در بازار ایران

همان‌طور که ذکر شد امروز در بسیاری از صنایع ایران خرید و فروش افزودنی آنتی بلاک EBS در جریان است. افزودنی ضد بلوکه کننده EBS جزو افزودنی های لیز کننده محسوب می‌شود. دو مورد از معروفترین افزودنی های لیز کننده موجود در بازار ایران افزودنی لیز کننده اروکامید و اولامید هستند.  همانطور که در مقاله افزودنی لیز کننده نیز عنوان کردیم، برخی از برندهای معتبر افزودنی لیز کننده و آنتی بلاک که امروزه اجناس آن‌ها در بازار ایران یافت می‌شوند، به شرح زیر هستند:

  1. افزودنی آنتی بلاک یا ضد بلوکه کننده Crodamide EBS تولید شرکت کرودای انگلیس (Coda)
  2. افزودنی آنتی بلاک یا ضد بلوکه کننده Finawax C تولید شرکت فاین ارگانیک هند (Fineorganics)
  3. افزودنی آنتی بلاک یا ضد بلوکه کننده EBS (Ethylene Bis Stearamide) تولید شرکت لپوز چین (Lepuz)

منابع:

  1. https://www.ampacet.com/faqs/reasons-for-using-antiblock-additives/
  2. https://www.chempoint.com/products/pmc-biogenix/kemamide-amides/kemamide-amides/kemamide-ebs
  3. https://sunrisecolour.com/ebs-ethylene-bis-stearamide-plastic-additive-342587?l=en

تهیه و تنظیم : تیم فنی رادمان شیمی

** در صورت نیاز به استعلام قیمت افزودنی آنتی بلاک EBS و یا خرید افزودنی آنتی بلاک EBS با شماره  77678137-021 تماس بگیرید.**

**جهت آشنایی با سایر محصولات و  پیگمنت‌های موجود در شرکت رادمان شیمی، به بخش محصولات و جهت کسب اطلاعات فنی بیشتر در رابطه با پیگمنت‌ها به بخش سوالات فنی مراجعه کنید.**