لیست فروش افزودنی آنتی یووی صنعت پلاستیک

خرید و فروش آنتی یووی در صنعت پلاستیک

افزودنی آنتی یووی یا پایدار کننده نوری چیست؟

همانند مواد آلی،  زمانی که مولکول های مواد پلیمری در معرض نور قرار گیرند، تهییج می‌شوند.  این تهییج باعث یکسری واکنش ها درون پلیمرها می‌شود. این واکنش ها در نهایت موجب کاهش خواص فیزیکی پلیمرها و تخریب آن ها در طول زمان می‌شوند. یکی از راه‌حل‌های جلوگیری از پدیده‌ی تخریب نوری پلیمرها، استفاده از افزودنی آنتی یووی (Anti-UV additives) یا به عبارت دیگر افزودنی پایداری کننده نوری ( Light stabilizers additives) در فرایند تولید پلیمرها است.

با توجه به اهمیت آنتی یووی ها، در این مقاله به بررسی انواع افزودنی های آنتی یووی پرکاربرد در صنعت پلاستیک می‌پردازیم و سپس در انتها بازار خرید و فروش آنتی یووی ها در صنعت پلاستیک ایران را بررسی می‌کنیم.

انواع آنتی یووی ها

پایداری کننده های نوری به دو دسته : افزودنی های آنتی یووی جاذب نور فرابنفش (ultraviolet absorbers) و افزودنی آنتی یووی آمینی با ممانعت فضایی (Hindered amine light stabilizer) یا همان هالس (HALS) تقسیم می‌شوند. این دو پایدار کننده نوری هر دو مانع انجام واکنش های نوری القایی (Photoinduced reactions)  و در نتیجه مانع از تخریب پلیمر در اثر مجاورت با نور می‌شوند. اما مکانیسم جلوگیری آن‌ها با هم متفاوت است.

افزودنی آنتی یووی جاذب فرابنفش (UVA)، پرتوهای پر انرژی فرابنفش که به شیء پلاستیکی تابیده می‌شود را به خود جذب می‌کند و از این طریق مانع از شروع واکنش های نوری القایی در پلیمرها می‌شود. اما افزودنی آنتی یووی آمینی با ممانعت فضایی که معمولاً در صنعت تحت عنوان هالس HALS شناخته می‌شود، امکان جذب پرتو های فرابنفش را ندارند. HALS ها رادیکال هایی که در اثر تابش نور درون پلیمر ایجاد می‌شوند را پایدار می‌کنند و مانع از شروع واکنش های تخریب در پلیمرها و پلاستیک ها می‌شوند.

با توجه به نوع مکانیسم اثرگذاری این دو افزودنی و همچنین خاصیت هم افزایی آن‌ها (Synergistic effect) در برخی از صنایع از ترکیب آن ها در فرمولاسیون تولید محصولات پلیمری استفاده می‌شود.

افزودنی آنتی یویی جاذب فرابنفش UVA (ultraviolet absorbers)

امروزه انواع پایداری کننده نوری جاذب فرابنفش تولید شده است که هر کدام ساختارهای خاص خودشان را دارند. برحسب نوع ساختار آنتی یووی ها، طول موج جذب‌شده و همچنین مکانیسم اتلاف انرژی نور جذب‌شده، متفاوت خواهد بود. در تصویر زیر می‌توان انواع ساختارهای موجود برای دو آنتی یووی جاذب فرابنفش و HALS ها را مشاهده نمود:

ساختار افزودنی های آنتی یووی

تصویر 1 ساختارهای آنتی یووی ها

آنتی یووی بنزوتریازول ها (Benzotriazole)

یکی از معروفترین ساختارهای آنتی یووی جاذب فرابنفش، بنزوتریازول ها (Benzotriazole) هستند. دلیل محبوبیت این نوع ساختارها پایداری حرارتی خوب و سازگاری با انواع پلیمرها است. بیشترین جذب این نوع از آنتی یووی ها مربوط به طول موج ها 300 الی 320 و 340 الی 360 نانومتر است. مکانیسم عملکردی آنتی یووی های جاذب فرابنفش در شکل زیر قابل مشاهده است:

مکانیسم عملکردی آنتی یووی حاذب فرابنفش

تصویر 2: مکانیسم عملکردی آنتی یووی جاذب فرابنفش (UVA)

اکثر افزودنی های آنتی یووی بنزوتریازول وزن مولکولی کمتر از500 گرم بر مول دارند. وزن مولکولی پایین آن‌ها می‌تواند یک ضعف محسوب شود، چراکه خاصیت فراریت (volatility) آن‌ها را در طول فرایند تولید پلیمر ها افزایش می‌دهد. یکی دیگر از نقاط ضعف آنتی یووی جاذب فرابنفش آن است که این مواد سازگاری کمتری با مواد پلیمرِی با خاصیت پلاریزه کم، نظیر پلی الفین ها دارند و ممکن است در طول فرایند با قلیاها و فلزات سنگین کمپلکس ایجاد نمایند.

امروزه انواع تجاری از افزودنی های آنتی یووی بنزوتریازول در دنیا تولیدشده‌اند. بازار خرید و فروش آنتی یووی جاذب فرابنفش UVA در ایران نیز مانند سایر نقاط جهان، بسیار پررونق است. برای آشنایی بیشتر با انواع آنتی یووی های بنزوتریازول، در تصاویر زیر محدوده جذب، ساختار و جرم مولکولی آنها قابل مشاهده است. در ادامه برخی از پایداری کننده های نوری تجاری بنزوتریازول که در ایران نیز یافت می‌شوند، را بررسی خواهیم کرد.

محدوده جذب افزودنی های آنتی یووی UVA

تصویر 3 ) محدوده جذب آنتی یووی های UVA

جدول آنتی یووی های UVA - خرید و فروش anti-UV additive

جدول 1) ساختار آنتی یووی های UVA

1) افزودنی آنتی یووی 360

افزودنی آنتی یووی 360 قدرت جذب خیلی بالایی در ناحیه 300 الی 400 نانومتر دارد. این آنتی یووی به دلیل داشتن وزن مولکولی بالا، مقاومت حرارتی بالایی را از خود نشان می‌دهد. به همین دلیل برای تولید محصولاتی نظیر پلی کربنات‌ ها، که دمای فرایندی بالایی دارند، از افزودنی آنتی یووی 360 استفاده می‌شود.

علاوه بر پلی کربنات ها، آنتی یووی 360 برای طیف وسیعی از پلیمر ها و رزین ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. برخی از کاربردهای آنتی یووی 360 شامل موارد زیر می‌شود:

رزین های آکریلیک، پلی کربنات ها، پلی الفین ها، ترکیبات سولفیدی، پلی فنیلین اتر، پلی آمیدها، پلی استال ها، استایرن ها، الاستومرها، پلی استرها و پلاستیک های مهندسی.

2) افزودنی آنتی یووی 326

افزودنی آنتی یووی 326 در مقایسه با کد 360، ساختار کوچکتری دارد و عنصر کلر در داخل حلقه تریازولی آن قرار گرفته است. با توجه به نوع ساختار این افزودنی، ماکزیمم جذب آنتی یووی 326 در محدوده طول موج های بالاتری قرار می‌گیرد. یکی دیگر از مزیت‌های این افزودنی آن است که کمتر با قلیا ها و فلزات واکنش می‌دهد. همین امر موجب تقاضای بالای این نوع آنتی یووی در بسیاری از صنایع پلاستیکی به ویژه پلی الفین ها گردیده است. برخی از صنایع پلیمری که برای تولید محصولاتشان می‌توانند به خرید آنتی یووی 326 اقدام نمایند شامل موارد زیر می‌شوند:

پلی الفین ها، پوشش های رنگی (coatings)، چسب ها، سیلر ها، پلاستیک های مهندسی، PS، ABS، PVC

افزودنی آنتی یووی HALS (Hindered Amine Light Stabilizer)

آنتی یووی های HALS معمولاً ساختاری بر پایه N-H و یا N-Me دارند. این افزودنی ها معمولاً قلیایی هستند و به همین دلیل نمی‌توان از آن‌ها در فرمولاسیون هایی که اسید حضور دارد، استفاده نمود. به همین دلیل امروزه آنتی یووی های جدیدی تحت عنوان  No-Alkyl HALS(HALS با گروه آلکوکسی آمینو( تولید شده‌اند  میزان قلیایی‌ات این محصولات جدید کمتر است و می‌توان در حضور اسید از آن‌ها استفاده نمود. البته این نوع آنتی یووی ها هم همچنان با اسید واکنش کمی دارند، اما تنها بخش کمی از قدرت پایدارکنندگی نوری آن‌ها در این شرایط از دست می‌رود.

تا به امروز مکانیسم های متعددی برای آنتی یووی هالس HALS پیشنهاد شده ، اما یکی از عمومی‌ترین مکانیسم هایی که پیشنهاد شده در شکل زیر قابل مشاهده است. به طور کلی باور بر این است که افزودنی آنتی یووی HALS باعث پایداری رادیکال های ایجاد شده به ویژه رادیکال های نیتروکسیلی می‌شود.

مکانیسم آنتی یووی HALS

تصویر 4) مکانیسم عملکردی آنتی یووی HALS

افزودنی آنتی یووی N-H HALS

افزودنی آنتی یووی HALS با ساختار N-H یکی پرکاربردترین آنتی یووی های HALS تجاری محسوب می‌شود. این نوع افزودنی آنتی یووی در ترکیب با آنتی یووی جاذب فرابنفش (UVA) اثر هم افزایی خوبی ایجاد می‌کند. افزودنی های آنتی یووی N-H HALS رنگ سفید مایل به زرد رنگی دارد  اما روی رنگ کلی محصول تأثیر خاصی ندارد. نسبت به سایر ساختارها قلیایی‌تری دارد و باید تا حد امکان در کنار اسیدها مورد استفاده قرار نگیرند.

امروزه انواع تجاری افزودنی های آنتی یووی HALS در دنیا تولید شده است. بازار خرید و فروش آنتی یووی HALS در ایران نیز مانند سایر نقاط جهان، بسیار پررونق است. در جدول زیر ساختار و جرم مولکولی انواع آنتی یووی های HALS قابل مشاهده است. در ادامه برخی از پایداری کننده های نوری تجاری HALS که در ایران نیز یافت می‌شوند، را بررسی خواهیم کرد.

جدول آنتی یووی های HALS

جدول 2) ساختار آنتی یووی های HALS

1) افزودنی آنتی یووی 770

افزودنی آنتی یووی 770 یکی از پرکاربردترین آنتی یووی های HALS در بازار محسوب می‌شود. یکی از کاربردهای اصلی این آنتی یووی، صنعت خودرویی است. نقطه ضعف این افزودنی وزن مولکولی پایین آن است. به دلیل وزن مولکولی کم ، پایداری کمی دارد و ممکن است در طول فرایند تولید، موجب ایجاد آلودگی در قالب تزریق ( mold contamination) و یا هنگام استفاده از محصول نهایی باعث ایجاد پدیده مهاجرت به سطح پلاستیک (blooming) گردد.

امروزه خرید و فروش آنتی یووی 770  HALS در بسیاری از صنایع پلیمری در جریان است. برخی از این صنایع عبارت‌اند از: پلی الفین ها، پوشش های رنگی (coatings)، چسب ها، سیلر ها، الاستومرها، PS، ABS، PVC، PA، POM، PMMA.

2) افزودنی آنتی یووی 944

افزودنی آنتی یووی 944 HALS وزن مولکولی بالایی دارد. این افزودنی بیشتر برای تولید محصولات با ضخمات کم نظیر الیاف و فیلم ها به کار گرفته می‌شود. آنتی یووی 944 HALS مقاومت در برابر فراریت (Volatilization resistance) خوبی دارد، اما مقاومتش در برابر مهاجرت پایین است.  البته امروز با اصلاحات انجام شده، برخی از محصولات آنتی یووی 944 تولیدی شرکت های معروف مقاومت خوبی در برابر مهاجرت از خود نشان می‌دهند.

هماننند آنتی یووی 770، امروزه خرید و فروش آنتی یووی 944  HALS در بسیاری از صنایع پلیمری در جریان است. برخی از این صنایع عبارت‌اند از: پلی الفین ها (به ویژه فیلم ها و الیاف)، PS، ABS، PVC، PA، PU.

خرید و فروش آنتی یووی (Anti-UV) در ایران

با توجه به اهمیت پایداری نوری در محصولات پلاستیکی، امروز در بسیاری از صنایع پلیمری ایران خرید و فروش افزودنی آنتی یووی UVA وHALS در جریان است. در این مقاله به چهار مورد از معروفترین آنتی یووی های پرکاربرد در صنعت پلاستیک اشاره نمودیم. امروزه شرکت های متنوعی اقدام به تولید این آنتی یووی ها نموده‌اند اما برخی از معروفترین آن‌ها شامل شرکت های BASF، SONGWON و ADEKA می‌شوند. در ادامه کد های تجاری مرتبط با هر کدام از این برند ها را ذکر شده است تا در صورتی که تمایل به خرید آنتی یووی HALS و یا خرید آنتی یوویUVA  را دارید، بتوانید به راحتی محصول مورد نیاز خود را در بازار ایران پیدا کنید.

1) افزودنی آنتی یووی 360 UVA

  • Tinuvin 360 (تینوین 360) محصول شرکت Basf
  • LA-31 محصول شرکت Adeka
  • Songsorb 3600 محصول شرکت Songwon

2) افزودنی آنتی یووی 326 UVA

  • Tinuvin 326 (تینوین 326) محصول شرکت Basf
  • LA-36 محصول شرکت Adeka
  • Songsorb 3260 محصول شرکت Songwon

3) افزودنی آنتی یووی 770 HALS  

  • Tinuvin 770 (تینوین 770) محصول شرکت Basf
  • LA-77 محصول شرکت Adeka
  • Sabo Stab UV 70 محصول شرکت Songwon

4) افزودنی آنتی یووی 944 HALS  

  • Chimassorb 944 محصول شرکت Basf
  • LA-94 محصول شرکت Adeka
  • Sabo Stab UV 94 محصول شرکت Songwon

تهیه و تنظیم : تیم فنی رادمان شیمی

** در صورت نیاز به استعلام قیمت آنتی یووی و یا خرید افزودنی آنتی یووی با شماره  77678137-021  تماس بگیرید. **

**جهت آشنایی با سایر محصولات و  پیگمنت‌های موجود در شرکت رادمان شیمی، به بخش محصولات  و جهت کسب اطلاعات فنی بیشتر در رابطه با پیگمنت‌ها به بخش سوالات فنی مراجعه کنید.**

منابع:

1) Introductory guide to polymer additives Book by ADEKA corporation (2017)

2) Anti-UV additives technical datasheets