لیست فروش آنتی اکسیدان 1010 و آنتی اکسیدان 168

(آنتی اکسیدانت 1010 و آنتی اکسیدانت 168)

جدول فروش آنتی اکسیدان 168 و فروش آنتی اکسیدان 1010

امروزه در دنیا مواد افزودنی مختلفی برای صنعت پلاستیک تولید و عرضه می شوند که برای تولید پلیمرهای مهندسی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از این افزودنی های پلاستیک عبارتند از : افزودنی آنتی اکسیدان صنعتی، افزودنی لیز کننده (slip agent) ، افزودنی آنتی استاتیک (anti-static additive) و افزودنی ضد مه (anti-fog additive). در این میان یکی از مهمتریین افزودنی ها، افزودنی آنتی اکسیدانت است. امروزه در صنعت پلیمر ایران شاهد خرید و فروش آنتی اکسیدان 1010 ( آنتی اکسیدانت 1010) و همچنین خرید و فروش آنتی اکسیدان 168 ( آنتی اکسیدانت 168) به طور گسترده ای هستیم. در این مقاله قصد داریم به بررسی اهمیت، خواص، علت کاربرد و دسته بندی مواد افزودنی آنتی اکسیدانت بپردازیم.

فروش آنتی اکسیدان 168 و آنتی اکسیدان 1010

آشنایی با آنتی اکسیدانت ( پایدار کننده حرارتی)

زمانی که پلیمرها در معرض گرما، نور و یا اکسیژن محیط قرار می‌گیرند، خواص پلیمر تضعیف و به نوعی پلیمر تخریب می‌شود. این تخریب می‌تواند حین فرایند تولید پلیمر، نگهداری و یا حتی زمان مصرف آن رخ دهد در پلیمرهای هیدروکربنی، حضور هیدروژن نوع 3 ( tertiary hydrogen)  این امکان را برای پلیمر ایجاد می‌کند که به راحتی در ساختار آنها رادیکال آزاد تشکیل شود و این رادیکال آزاد منجر به گسست زنجیرهای پلیمر، پیوندهای عرضی ( cross-links)  و در نتیجه تضعیف عملکرد پلیمر می‌شود. آنتی اکسیدانت (آنتی اکسیدان) یا پایدار کننده حرارتی یکی از مواد افزودنی‌ای (ادیتیتو – additive) است که رادیکال ‌های آزاد را جمع‌آوری و مانع از ادامه تخریب زنجیرها می‌شود. خرید و فروش آنتی اکسیدانت – خرید و فروش آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان صنعتی در اکثر پلیمرهای هیدروکربنی نظیر : پلی اتیلن ، پلی پروپیلن ، پلی استایرن و ABS مورداستفاده قرار می‌گیرند. امروزه این ماده در صنعت تحت عنوان پایدارکننده حرارتی نیز می‌شناسند  و خرید و فروش آنتی اکسیدانت با عنوان پایدارکننده حرارتی نیز  صورت می‌پذیرد( توجه: افزودنی پایدارکننده حرارتی با افزودنی تأخیر انداز شعله متفاوت است).

هنگام خرید آنتی اکسیدانت یا همان پایدار کننده حرارتی مناسب، پارامترهای زیادی باید در نظر گرفته شود که این پارامترها شامل مواردی نظیر: غلظت ، سازگاری با پلیمری مورداستفاده ، پایداری ، بازدهی ، سمی یودن ، سهولت استفاده ، تغییر رنگ و هزینه‌ها می‌شود. پایدارکننده های حرارتی برحسب نوع ساختارشان، به چندین دسته تقسیم می‌شوند که هر یک از آن‌ها خواص منحصربه‌فرد خود را دارند.

مقاومت پلیمرها در برابر اکسیداسیون - فروش آنتی اکسیدان 1010

مقاومت پلیمرها در برابر اکسیداسیون

انواع پایدار کننده حرارتی از نظر ساختاری

مواد افزودنی آنتی اکسیدانت ها از لحاظ ساختاری شامل : فسفیتی یا فسفری، فنولیکی، سولفوری و آمین دار می‌شوند. در این بخش به طور مختصر به توضیح هر یک از این چهار مورد می‌پردازیم.

  • آنتی اکسیدان فسفری یا فسفیتی: ارگانو فسفیت ها یکی از پرمصرف‌ترین آنتی اکسیدانت ها در صنعت پلیمر هستند. از این افزودنی جهت محافظت از وزن مولکولی و رنگ پلیمر حین فرایند استفاده می‌شود . این افزودنی پراکساید ها و هیدرو پراکساید ها را نابود کرده و با فلزها نیز واکنش داده و chelate تشکیل می‌دهد. یکی از پرکاربردترین نوع این آنتی اکسیدانها در صنعت، آنتی اکسیدان 168 ( آنتی اکسیدانت 168) است.
  • آنتی اکسیدان فنولیک: درواقع آنتی اکسیدانت فنولیک بازدارنده‌هایی هستند که رادیکال‌های پراکسی ناشی فرآیند اکسیداسیون را جمع­آوری می‌کنند. یکی از پرکاربردترین نوع این آنتی اکسیدانها در صنعت، آنتی اکسیدان 1010 ( آنتی اکسیدانت 1010) است.
  • آنتی اکسیدان سولفوری: این ماده نیز عملکرد مشابه آنتی اکسیدان صنعتی فسفری دارد ولی میزان واکنش‌پذیری آن کمی کمتر از فسفیتی ها است.
  • آنتی اکسیدان آمینی : اما از بین این چهار دسته، آنتی اکسیدانت های آمین دار به دلیل ریسک بالا در سلامت انسان و همچنین رنگ‌پریدگی پلاستیک، به ندرت استفاده می‌شوند.

آنتی اکسیدان اولیه و ثانویه

پایدارکننده حرارتی فنولیک، رادیکال‌هایی که در طول فرآیند اکسیداسیون تولید می‌شوند را جمع‌آوری می‌کنند. این رادیکال ها غالباً رادیکال‌های پراکسی هستند که در اثر واکنش با مواد افزودنی آنتی اکسیدانت فنولیک، تبدیل به رادیکال‌های هیدرو پراکسی می‌شوند. سپس رادیکال‌های هیدرو پراکسی ایجادشده، در اثر واکنش با پایدار کننده های حرارتی فسفری و یا سولفوری، تبدیل به الکل خنثی و پایدار در سیستم می‌شوند.

به همین دلیل، فنولیک ها را آنتی اکسیدانت اولیه و فسفیتی ها و سولفوری ها را آنتی اکسیدانت ثانویه می‌گوییم. چنانچه آنتی اکسیدانت اولیه یا همان فنولیک را نداشته باشیم، رادیکال‌های پراکسی با گرفتن هیدروژن پلیمر به رادیکال هیدروپراکسی تبدیل‌شده و باعث شروع تخریب پلیمر می‌شوند.

افزودنی آنتی اکسیدانت Adeka کد ها 2118 و 1010

فنولیک ها 

آنتی اکسیدان فنولیک از نظر ساختاری به سه دسته Hindered، Semi-Hindered و  Not-hindered تقسیم می‌شود که از بین این سه دسته، واکنش ­پذیری نوعِ Hindered در پلیمر، سرعت کمتری دارد و بنابراین برای پلیمرهایی با پایداری بالا مانند PE و PP، مناسب هستند. اما از آنجایی که مواد افزودنی آنتی اکسیدانت فنولیک نوع Semi-hindered هم از نظر واکنش‌پذیری و هم از نظر پایداری، در حد متعادل و متوازنی قرار دارد، می‌تواند در انواع پلیمرها نیز کاربرد داشته باشد.

توجه : کاربرد اصلی آنتی اکسیدان های اولیه نظیر فنولیک ها، برای جلوگیری از اکسیداسیون پلیمرها هنگام انبارداری و در طول دوره مصرف محصول پلیمری است.

از لحاظ  خرید و فروش آنتی اکسیدانت فنولیک نوعِ Hindered  در ایران،  می‌توان به گریدهای زیر اشاره نمود:

  • AO-60 از برند ژاپنی Adeka
  • Irganox1010 از برند آلمانی BASF
  • Richnox 1010 از برند تایوانی Richyu
  • Sonox 1010 از برندی چینی Sunny wealth chemicals
  • Songnox 1010 از برند کره ای Songwon

کدهای بالا در خرید و فروش آنتی اکسیدان 1010 ( آنتی اکسیدانت 1010) در صنعت پلاستیک ، جزو کدهای مطرح و پرکاربرد  هستند و همه آنها به جای یکدیگر قابل مصرف هستند.

ساختار آنتی اکسیدان اولیه - آنتی اکسیدانت 1010

ساختار آنتی اکسیدانت 1010

فسفیتی ها

در فرآیند تولید پلاستیک، در قسمتی از فرآیند اختلاط افزودنی‌ها که درجه حرارت در سیستم زیاد است، احتمال تشکیل رادیکال‌های هیدروپراکسید که منجر به تخریب پلیمر می‌شود بسیار زیاد است و بنابراین در این مرحله مواد افزودنی آنتی اکسیدانت فسفری عملکرد بسیار مؤثری در جلوگیری از تخریب پلیمر دارد.

به‌عنوان مثال در فرآیند تولید PP، وقتی این پلیمر در معرض حرارت قرار می‌گیرد زنجیره پلیمری آن می‌شکند و در نتیجه MFR آن افزایش می یابد. اما نتایج نشان می‌دهد که با افزودن آنتی اکسیدان فسفری، MFR پلیمر در طول فرآیند تغییر نکرده و ثابت باقی می‌ماند.

توجه : با توجه به مکانسیم عملکردی آنتی اکسیدانت های فسفیتی می توان نتیجه گرفت که کاربرد اصلی آنها، جلوگیری از اکسیداسیون پلیمرها در اثر گرمای ایجاد شده هنگام فرایند تولید است.

از لحاظ  خرید و فروش آنتی اکسیدانت فسفیتی در ایران، می‌توان به گریدهای زیر اشاره نمود:

  •  AO2112 از برند ژاپنی Adeka
  • Irgafos 168 از برند آلمانی BASF
  • Richnox 168 از برند تایوانی Richyu
  • Sonox 168 از برند چینی Sunny wealth chemicals
  • Songnox 1680 از برند کره ای Songwon

کدهای بالا در خرید و فروش آنتی اکسیدان 168 ( آنتی اکسیدانت 168) در صنعت پلاستیک ، جز کدهای پرکاربرد هستند و همگی آنها به جای یکدیگر در صنعت مورد استفاد قرار می گیرند.

توجه: از آنجا که ترکیب دو گرید فسفیتی و فنولیک (معمولا 168و 1010) اثر هم‌افزایی دارد، همواره توصیه می شود که از ترکیب این دو گرید در فرمولاسیون، به نسبت 1:1 و یا 1:2 (این میزان بسته به فرمولاسیون در هر شرکت متفاوت هست) استفاده گردد.

ساختار آنتی اکسیدان ثانویه - آنتی اکسیدانت 168

ساختار آنتی اکسیدانت 168

پایدار کننده های حرارتی در صنعت (آنتی اکسیدان 168 و آنتی اکسیدان 1010)

در میان پلیمرها ، پلی وینیل کلراید یا همان PVC نسبت به گرما حساس است و به همین دلیل معمولاً از پایدارکننده های حرارتی برای آن‌ها استفاده می‌شود. یکی دیگر از پلیمرهای حساس به دما، پلی اتیلن کلرینه و یا ترکیب PVC/ABS است. آنتی اکسیدانت 1010 / آنتی اکسیدان 1010

امروزه با توجه به گسترش استفاده از پلیمرهای مهندسی در کاربردهایی که در معرض طولانی مدت گرما هستند، وجود پایدارکننده های حرارتی ویژه و خاص در این صنعت پر اهمیت شده است. یکی دیگر از موارد مصرف آنتی اکسیدان صنعتی در صنعت پلیمرها، استفاده در مواد پلاستیکی بازیافتی است. در این حالت مواد افزودنی آنتی اکسیدانت ها مانع از تخریب‌شده و سپس باعث پایداری دوباره پلاستیکی‌های بازیافتی می‌شوند. آنتی اکسیدان 168/ آنتی اکسیدانت 168

پایدارکننده های حرارتی برحسب نوع ساختار با برخی پلیمرها سازگاری بیشتری دارند که در جدول پایانی مقاله این دسته بندی بیان‌شده‌ است:

مواد افزودنی آنتی اکسیدانت در پلیمرها - آنتی اکسیدانت 1010

تهیه و تنظیم : تیم فنی رادمان شیمی

** در صورت نیاز به خرید آنتی اکسیدانت (خرید  آنتی اکسیدان) با شماره  77678137-021  تماس بگیرید. **

**جهت آشنایی با سایر محصولات و  پیگمنت‌های موجود در شرکت رادمان شیمی، به بخش محصولات  و جهت کسب اطلاعات فنی بیشتر در رابطه با پیگمنت‌ها به بخش سوالات فنی مراجعه کنید.**

منابع:

  1. Micheal Bolgar , Jack Hubball , Joseph Groeger, Susan Meronek , ‘’ Hand book for the chemical analaysis of plastic and polymer additive’’ , taylor and francis group, 2016
  2. John murphy , ‘’Additives for plastic handbook’’, Elsevier , 2001
  3. Introductory guide to polymer additives book , Adeka corporation, 2017